Internet věcí (iOT). Chytrá domácnost. Buzzword? Možná. Ale už to tady s námi zůstane.
Je to něco, co nám může dramaticky zlepšit offline život. (Ten čas kdy nesedíte u počítače.)
UX v offlinu?
UX (user-experience) není pouze o aplikacích a digitálních produktech, ale můžeme ho využívat (a měli bychom ho využívat) i při navrhování fyzických produktů. Principy dobrého produktového designu jsme si totiž do online přinesli z offline.
Co si pod IoT produkty představit?
- Chytrý termostat
- Nositelné zařízení
- Chytré žárovky a osvětlení
- Chytrá lednička
- Chytrý zámek a bezpečnostní zařízení
- Chytrý kamerový systém
- Chytrý zavlažovací systém
- Chytré zrcadlo
- Chytří domácí asistenti
- Chytrá pračka
- Chytrý automobil
- Chytré zásuvky
- Chytrý kávovar
- Chytrý vysavač
Kvíz:
IoT produkty jsou ...
A) ... fyzické produkty, které jsou připojené k internetu a to je cool.
B) ... fyzické produkty, které jsou připojené k internetu a tím roste jejich užitná hodnota pro uživatele
B je správně.
Někdy připojení na internet dává velký smysl.
- Termostat, kdy si ještě na dovolené můžete zapnout doma topení a až přijedete, tak bude doma příjemně.
- Nositelné zařízení jako jsou Apple Watch a náramky co měří kroky, tep nebo počet spadnutých vlasů. Co měříme, můžeme zlepšit. Zlepšování zdraví by měla být priorita a to se bez dat dělat nedá. Zde to dává velký smysl.
Jsou věci, kde si myslím, že musíme ještě počkat na další vývoj a zlepšení UX. Chytré domácnosti, chytré ledničky, chytré zrcadla apod. To jestli dává smysl kliknout 5krát v aplikaci abych zapnul jedno světlo, záleží jak daleko to mám k fyzickému vypínači. (i když změna barvy osvětlení je fajn.)
UX v IoT
Pokud navrhujete IoT produkt a řešíte UX, udělejte si analýzu toho, jestli to propojení s internetem dává smysl a jestli to bude pro lidi přínosné. Hloubkové rozhovory a prototypování může pomoci.
UX se často řeší u online aplikací, které využívá dobře definovatelná cílová skupina, u IoT (typicky IoT v domácnosti) platí, že ho budou používat lidé z různých skupin. Budou mezi nimi lidi co nemají technické vzdělání a lidi co nebaví zkoumat nastavení a číst návody. Určitě se zkuste zamyslet nad omezením množství funkcí, které lidem dáte. U široké cílové skupiny platí, že méně funkcí povede k snažší adopci produktu.
Jaké UX principy platí pro IoT?
- Jednoduché ovládání i pro netechnické lidi (Jste v offlinu)
- Zařízení by mělo zapadnout do života člověka (Žádné kroky navíc, než už ten člověk dělá. Ideálně to člověku usnadnit.)
- Konzistence rozhraní + vzájemné propojení přes API (Lidé chtějí 1 aplikaci. Ne 10.)
- Bezpečnost dat a soukromí (Kam ty data z kamery jdou? Ujistěte se lidé nebudou bát o bezpečnost svých dat.)
- Personalizace (Každý z rodiny by měl mít možnost říct “Hey Google, play my music” a zařízení by mělo poznat kdo mluví a jaký playlist to má pustit
- Zařízení by mělo být stabilní a mělo by vyžadovat minimální lidský zásah (Internet může vypadnout, stejně tak elektřina. Myslete na to a nechtějte při restartu produktu po uživateli žádnou akci.)
- Srozumitelnost notifikací. (Žádné odborné termíny, žádné generické chybové hlášky.)
Metody UX, které se dají použít:
- Hloubkové rozhovory
- Prototypování
- Uživatelské testování
- A/B testování
Případové studie úspěšných IoT produktu
Nest Thermostat
https://www.designorate.com/innovation-nest-case-study/
August Smart Lock
Blossom - Smart Watering Controller