Uživatelské testování je denní chléb UX designérů, ale jde si ho udělat i svépomocí. Nemusí to být nákladná věc. Na základní testování vám bude stačit přibližně 1600 Kč a 10 až 20 h vašeho času.
Potřebujete k tomu 4 věci
- Uživatele z cílové skupiny
- Prostory (ale jde to i online)
- Scénář uživatelského testování
- Klikatelný prototyp webu nebo již funkční web
Začneme s tou první.
Uživatel z cílové skupiny
Nemůžete testovat rozhraní pro letecký dispečink na studentech konzervatoře. Respektive můžete, ale pravděpodobně nezjistíte, co potřebujete. Výsledky testování přímo závisí na výběru respondentů. Vybírejte respondenty z vaší cílové skupiny, aby jste měli co nejpřínosnější výsledek z vašeho testování.
Uživatelské testování trvá 30 minut až hodinu na jednoho respondenta. 85% problémů s použitelností zjistíte už s 5 respondenty - viz. graf.
Jakou odměnu dát účastníkům testování?
Pokud to nebudou vaši kamarádi, tak to pravděpodobně zadarmo nebude. Testování na známých, berte spíš jako krajní možnost a zkuste najít někoho z cílové skupiny.
Odměna pro respondenty záleží na tom, kdo to je. Pokud budete testovat manažery firem, nebo vaše klienty, tak jim doporučuji místo peněz, nabídnou nějaký dárek, nebo bonus. Pokud potřebujete například studenty, tak těm jsem roce 2019 dával průměrně 300 Kč za 1 h testování. (Za 100 Kč vám nejspíš nikdo nepřijde.)
S 5 respondenty byste se měli vejít do 1600 Kč i s občerstvením.
Pokud máte rozpočet na 15 respondentů, tak spíš udělejte 3 iterace po 5 testech, než testovat tu stejnou verzi 15 krát.
Kde sehnat respondenty?
Pokud testujete web/aplikaci pro širokou veřejnost, tak můžete využít inzerát ve FB skupinách s nabídkami práce. Pokud vaše cílová skupina žije v Praze, tak se mi osvědčila tato skupina: https://www.facebook.com/groups/PrahaJobs/
Můj inzerát vypadá typicky nějak takto:
Když mi odpoví více lidí, tak posílám tuto zprávu se žádostí o vyplnění dotazníku.
V dotazníku se ptám na otázky, abych zjistil, zda se jedná o cílovou skupinu.
Vždycky mě zajímá:
- Jméno, příjmení
a poté se ptám na otázky, které mi prozradí, jestli je to cílová skupina
- Věk
- K čemu obvykle využíváte počítač?
- Co studujete? Kde pracujete?
- Co je vaší náplní práce?
Poté si vyberu potřebný počet účastníků. Pokud je moje cílová skupina studenti i pracující, tak se budu snažit vybrat jak studenty, tak i pracující. Obecně se snažím na testování zvát různé lidi, aby měli odlišné zkušenosti a nápady k mému produktu.
Pokud potřebujete někoho konkrétního, tak se jim budete muset ozvat na email. Můžete vaši prosbu formulovat nějak takto:
Dobrý den p. Novák. Díky za ....
Snažíme se náš produkt neustále zlepšovat. Zajímalo by nás, co si o našem produktu myslíte a jak bychom ho podle vás mohli zlepšit.
Nemohl byste nám v příštím týdnu věnovat přibližně 1 h vašeho času a přijít nám s tím pomoci?
Jako kompenzaci za váš čas vám nabízíme XY.
Domlouvání termínu
Na domlouvání času doporučuji udělat Doodle, kde si respondenti vyberou termín, který jim vyhovuje.
Pokud se jedná o konkrétního člověka, který vám dělá laskavost, tak mu vyjděte vstříc a přizpůsobte se tomu, kdy bude mít čas on.
Tadááá... Respondenti jsou domluveni. Teď je potřeba vymyslet, co s nimi budete dělat, až k vám přijdou.
Prostory
Testovat lze v kancelářích, v kavárnách i online. Záleží na vás, co zvolíte.
Poznámka k testování online
Pokud budete testovat online, tak využije nástroj, který umožňuje sdílet pracovní plochu a dělat záznam - např. Zoom nebo Google Meet. Během testování mějte vy i respondent zapnuté webkamery a nechte respondenta sdílet jeho plochu, abyste viděli, jak mu jdou plnit úkoly. Nezapomeňte si to nahrávat - může se vám to později hodit.
Scénář uživatelského testování
Klíčová věc při uživatelském testování je příprava. Musíte si ujasnit, co potřebujete zjistit, co chcete testovat (a na kom to chcete testovat - ale to už víte).
Cílem uživatelského testování je odhalit problémy s použitelností. Možná už tušíte, v čem se lidé ztrácejí (např. díky Analytics), ale to se nevyrovná tomu, že to uvidíte na vlastní oči.
Scénář uživatelského testování se skládá z otázek a úkolů pro respondenta. Úkoly dáte při testování respondentovi (doporučuji na papíře) a on se je, jeden po druhém, pokusí splnit. Vašim úkolem bude ho při tom sledovat, doptávat se a případně, pokud nebude vědět, tak mu říct, že může jít na další úkol.
Příklady úkolů pro respondenta
- Zjistěte, čím se firma zabývá a co nabízí za služby
- Objednej si růžové tenisky z eshopu
- Změň si profilovou fotku
- Přidej písničku XY do playlistu AB
Během testování dávejte zvlášť pozor na AHA momenty. Přesně si zapište, na co respondent reagoval. To je to nejcennější, co si z testování můžete odnést. Znamená to, že uživatel čekal něco jiného. Typicky při tom řekne "AHA". Poté se ho můžete doptat, co čekal, že se stane.
Nejtěžší věc
Nejtěžší věc na uživatelském testování je nenapovídat respondentům
Možná si říkáte, že na tom nic není, ale ona i nevinná otázka typu "Co získáte, když vyplníte tenhle formulář?" je zavádějící, protože předpokládá
- že si respondent všiml formuláře
- že pochopil, že se tam má něco vyplnit
- že pochopil, že za to může něco dostat
Nejdříve musí respondent říci něco ve stylu: Tady je formulář na slevu za email. Potom mu otázku můžete položit, ale jinak mu napovídáte.
Pokud se vás respondent během testování na něco k produktu zeptá, odpovězte mu: Já vám to nechci teď říkat, ale zajímalo by mě, co si o tom myslíte vy. Doporučuji během testování pouze pokládat (bezpečné) otázky a uživateli nic nevysvětlovat. Můžete mu odpovědět po testování.
Tady je seznam bezpečných otázek, na které se ho můžete zeptat, aniž byste tím ovlivnil výsledek testování.
- Co vidíte na obrazovce?
- Co se teď stalo?
- Co se po vás na této stránce chce?
- Popište mi co vidíte na stránce
- Co si myslíte, že jednotlivé prvky dělají?
- Co můžete na této stránce dělat?
- Proč jste udělal, to co jste udělal?
- Co očekáváte, že se stane?
- Stalo se to, co jste očekával, že se stane?
Pár mých osobní tipů ze zkušenosti
- Udělat více jak 3 testování denně je náročné. 5 respondentů doporučuji testovat 2 dny.
- Připravte příjemné prostředí a nějaké občerstvení pro respondenty.
- Respondenti toho většinou moc nesní, ale mají rádi vodu a džusy.
- Podepište na začátku smlouvu a dejte jim peníze na ruku před testováním. Budou více v klidu. Smlouva kterou používám já: https://docs.google.com/document/d/1dujvMZC5QVttshgNGSZOhveFxMVZySDM4MIIck_2Q8o/edit?usp=sharing Můžete si ji stáhnout a upravit podle libosti.
- Řekněte jim, že je budete nahrávat, abyste si mohli přehrát, pokud něco zapomenete.
- Opakovaně jim děkujte, že si na vás udělali čas a připomínejte jim, že netestujete je, ale produkt. Žádná odpověď není správná/špatná.
- Ať vám říkají cokoliv, co je k produktu napadne
- Povídejte si s nim už cestou od výtahu. Ptejte se na jejich den, co je dneska ještě čeká a zkuste je rozpovídat. Budete to mít jednoduší, pokud vás budou považovat za kamaráda.
- Mluvte lidsky. Neformálně. Potřebujete, aby reagovali otevřeně, aby se nebáli říct, co si myslí. Chcete odpovědi typu: "Jooo, to je jasný", "Tak to netuším", "AHA, tak to jsem nevěděl", "To by mě ani ve snu nenapadlo", "Co to kurňa je?", "Pro pět ran do čepice, jejdamánku copak se tady přihodilo." a podobně. Toho nedocílíte, když se budou hlídat. (Ideálně chcete, aby zapomněli, že se to nahrává.)
- V případě, že respondent odpoví, že neví, poděkujte mu a jděte dál, nenuťte ho dodělat úkol. Už víte, že tak jak to tam je, to nefunguje.
Existuje 100 metod, jak dělat uživatelské testování/výzkum. Pokud budete mít čas a chuť se vzdělávat, tak si některé nastudujte. Může vám to pomoci dělat uživatelské testování lépe. Já osobně často během testování/výzkumu improvizuji a podle potřeby využívám kombinace těchto metod.
Tady je záznam jednoho mého improvizovaného testování o které mě požádali po školení. Doporučuji vám se na testování připravit lépe, než jsem byl já. 😉
https://slideslive.com/38924172/ux-design-22
Přeji vám, ať se testování vydaří.