Nemám rád články, kde musím číst 3 A4 abych zjistit to, co slibuje nadpis.
Dlouhé hledání = Špatné UX.
Rozklikli jste si tento článek, protože chcete vědět, jak probíhá UX audit. Stručnou odpověď vám dám hned.
Jak probíhá UX audit webu
- Zjistíme, kdo je cílová skupina a co od webu očekávají
- Koukneme se do Analytics (kde lidé odchází, kde konvertují)
- Zjistíme jestli web působí důvěryhodně
- Zkontrolujeme použitelnost na mobilu
- Ukážeme web cílové skupině a zadáte jim několik úkolů, co mají na webu dělat a koukáme jak jim to jde.
Pokud vám to takhle stačí, můžete článek zavřít. Díky za přečtení 🙂 Jestli se chcete ponořit více do hloubky jednotlivých bodů, čtěte dál.
Proč by někdo chtěl dělat audit UX?
Chce zjistit, jestli se jeho produkt (web/aplikace) lidem dobře používá a co může udělat proto, aby se používal lépe. Audit má 2 hlavní části. Výzkum a Doporučení.
UX audit (1/2) - Výzkum
Každý výzkum musí mít cíl. Co chceme zjistit výzkumem v UX auditu?
Zjistit jestli se produkt (web/aplikace) lidem dobře používá.
Jak zjistíme, jestli se web/aplikace lidem dobře používá?
Je 100+ metod. Jsou 2 hlavní kategorie:
- Kvantitativní výzkum (Statistiky, Google Analytics, apod.)
- Kvalitativní výzkum (Uživatelský výzkum s cílovou skupinou)
Kvantitativními daty, jako jsou statistiky chování z Google Analytics, zjistím CO se děje. Kvalitativním výzkumem, jako jsou hloubkové rozhovory, zjistím PROČ se to děje.
Checklist pro UX audit webu
Na základě mých zkušeností a odborných knížek od lidí chytřejších jak já, jsem si sestavil checklist, který používám, když dělám audit webu. Tímto checklistem začínám a na něj navazuje uživatelské testování použivatelnosti.
- Kdo je cílová skupina webu a co od webu očekává?
- Jaké akce chtějí na webu udělat?
- Jaké má web v současnosti problémy?
- Jak web pomáhá byznysu majitele?
- Jaké metriky na webu majitele zajímají?
- Jaké metriky (a o kolik) by chtěl majitel webu zlepšit?
- Jsou správně nastaveny analytics? (Nejčastěji Google Analytics)
- Je měřící kód na všech veřejně přístupných stránkách webu?
- Vypadají čísla v analytics reálně?
- Odpovídají data z analytics reálným obchodní výsledkům webu?
- Jsou nastaveny události?
- Jaká je nejčastější vstupní stránka webu?
- Kde lidé nejčastěji odcházejí?
- Má nějaká stránka podezřelá/překvapivá čísla?
- Jaké jsou TOP 3 stránky webu s nejvyšším konverzním poměrem?
- Jaké jsou TOP 3 stránky webu s nejvyšším bounce-rate?
- Jaká je rychlost načítání webu?
- Z jakých bodů (kliknutí) se skládá typická cesta návštěvníka od vstupu až po konverzi?
- Jaké body v cestě návštěvníka webem (customer journey) jsou dobré a návštěvník body rychle a bez problémů projde?
- V jakých bodech se návštěvníci nejvíce ztrácí?
- Fungují všechny odkazy na webu, tak jak mají?
- Jsou na webu všechny informace, které návštěvník chce vědět, aby provedl konverzi?
- Je obsah webu zobrazován tak, aby odpovídal typické cestě návštěvníka webem?
- Působí grafika důvěryhodně?
- Mají barvy textů a tlačítek na webu dostatečný kontrast s pozadím? (Contrast Checker)
- Funguje vyhledávání na webu (pokud ho web má)?
- Funguje web na mobilech?
- Přizpůsobuje se obsah webu rozlišení mobilu a je dobře čitelný?
- Jaký je celkový dojem z webu?
Tento checklist je založen na datech z Google Analytics (kvantitativní výzkum). Tím se zjistí CO se na webu děje. Teď potřebujeme zjistit PROČ. Co stojí za těmi čísly?
Příklad
Je několik možností proč na konkrétní stránku (např. objednávka) chodí málo návštěvníků.
- Nevidí tlačítko Objednávka
- Nechce na tlačítko kliknout, protože myslí že znamená něco jiného
- Nevěří webu
- Potřebuje něco jiného, než se píše na webu
- Návštěvník neví, co se po něm chce.
Každý z těchto bodů by v Google Analytics vypadal stejně. Málo prokliků. Když nezjistíme PROČ se to děje, tak nevíme co máme na webu upravovat. (Špatné úpravy webu mohou udělat více škody než užitku.)
PROČ se na webu něco děje, se dá zjistit 2 způsoby
- Se zapojením cílové skupiny (dražší, trvá déle, větší jistota)
- Bez cílové skupiny (levnější, rychlejší, méně přesné - pouze odhadujeme )
Já 100% doporučuji zapojit cílovou skupinu. Není to otázka peněz - napsal jsem článek jak se dá udělat uživatelské testování za 1600 Kč.
Podle mě existují jen 2 (solidní) argumenty, proč nezapojit do UX auditu cílovou skupinu.
- Nemůžete si dovolit čekat - ale to bych vám zkusil rozmluvit. (Omyl v této fázi vás může přijít hodně draho.)
- Zjistili jste zásadní nedostatky webu (například nefunkční odkazy), které potřebuje opravy ihned a není tam nad čím přemýšlet.
Jak zjistit PROČ se na webu děje, to co se tam děje bez cílové skupiny
Pokud se rozhodnete udělat audit UX bez cílové skupiny, tak je postup následující.
- Vytvořte si personu cílové skupiny a zkuste se vžít do její kůže
- Proklikejte se k problémovému místo webu, tak jak by se tam proklikala cílová skupina
- Udělat si seznam podle vás nejpravděpodobnějších možností PROČ se to děje
- Konzultujte seznam s dalšími lidmi (Ideálně UX/PPC specialisty.)
Jak zjistit PROČ se na webu děje, to co se tam děje s cílovou skupinou
Tato varianta vám přinese klid, protože budete vědět, že jste pro svůj web udělali maximum. Často díky rozhovorům o vašem webu s cílovou skupinou zjistíte daleko víc, než jen co máte upravit na webu. Zjistíte, jak lidé o vašem produktu přemýšlí, jak o něm mluví, kdy a proč ho využívají. Řeč je o uživatelském testování použitelnosti.
Uživatelské testování použitelnosti
Jak dělat uživatelské testování je téma na samostatný článek. (Asi ho brzo napíšu)
Stručný postup:
- Scénář, jak bude testování probíhat
- Shánění respondentů
- Testování
- Vyhodnocení
Zjistíme zpětnou vazbu na webové stránky a pokud jsme dobře připravili scénář testování, tak i odpovědi na PROČ se konkrétní věci nefungují.
Nyní víme, co je na webu špatně a proč. Co teď?
UX audit (2/2) - Doporučení
Doporučení vychází z výzkumu. Zjistili jsme co a proč nefunguje. Teď navrhujeme, co s tím udělat. Jednotlivé doporučení v auditu pojmenovávám jako experimenty. Jsou to experimenty, které by podle mého nejlepšího vědomí a svědomí měly problém, který jsme objevili vyřešit.
Když dělám audit já, tak vždycky posílám klientovi kromě doporučení i výstupy a data z výzkumu. Je možné, že moje závěry budou chybné, protože neznám všechny podrobnosti klientova byznysu. Chci, aby měl klient možnost, podívat se na to, co a proč se děje a vymyslet vlastní nápady, jak to vyřešit.
Ukázka doporučení
Problém:
Podle Google Analytics přišlo na stránku Kontakt za poslední měsíc 1000 lidí, ale pouze 2 odeslali poptávku přes poptávkový formulář.
Doporučení:
- Experiment 1: Doporučuji zkusit odebrat z poptávkového formuláře políčko telefon. V uživatelském testování jeden respondent uvedl, že nechce na webech vyplňovat telefon, aby mu nevolaly call centra s obchodními nabídkami.
- Experiment 2: Doporučuji zkusit na stránce kontakt lépe vysvětlit, co návštěvník získá, když ten formulář vyplní. Doporučuji mu vypsat benefity v číslovaném seznamu pod sebou. V uživatelském testování jeden respondent uvedl, že neví co získá, když formulář vyplní.
Při realizaci experimentů doporučuji měřit dopady. Sledujte v Google Analytics, kolik % návštěvníků stránky Kontakt vyplní poptávkový formulář. Mezi daty 1. 1. 2021 až 30. 1. 2021 to bylo 0,2%.
❤Díky za přečtení až sem. Teď víte, jak se dělá audit a můžete si ho podle checklistu zkusit udělat. Držím vám palce.
Pokud byste s UX auditem chtěli pomoci, tak mi můžete napsat. https://www.honzasoukup.cz/ux-audit
Zdroje:
https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/
https://www.nngroup.com/articles/menu-design/